Dykaren

Vad är det som avgör om man flyter eller sjunker?

 

 

    

 

När du trycker på en vattenfylld petflaska ändrar du trycket i vattnet. Vätsketrycket påverkar i sin tur "dykaren" du tillverkat. Den flyter, sjunker eller ligger stilla i vätskan beroende på hur trycket ändras.
Du kan tillverka dykaren antingen av en pipett (ett dropprör) eller en genomskinlig kulspetspenna av enklaste Bic-typ.

 

1. Pipettdykaren

En pipett.

Ett högt dricksglas.

En tvåliters petflaska med skruvkork.

1. Bic-dykaren

En Bicpenna (kulspets) med genomskinligt plasthölje.

En tång.

En liten (ärtstor) klump modellera.

Ett högt dricksglas.

Rumstempererat vatten.

En tvåliters petflaska med skruvkork.

 

1. Pipettdykaren

Fyll glaset med vatten. Dra upp vatten i pipetten och prova hur den flyter i glaset. Dra upp så mycket vatten i pipetten att den precis "hänger" i vattenytan (toppen ska knappt vara över ytan). Fyll petflaskan med vatten. Flytta över pipetten till flaskan. Se till att inget vatten rinner ur pipetten på vägen! Skruva på korken ordentligt.

1. Bic-dykaren

Ta bort kulspetsen och bläckbehållaren från det genomskinliga plasthöljet. Det går lätt om du drar med en liten tång. Notera att höljet är öppet i nederdelen och tillslutet högst upp. Fäst en liten klump modellera runt den öppna nederdelen, men se till att den inte täpper till hålet. Modelleran är bara till för att justera hur tung dyraren skall bli.
Det finns ett litet hål i sidan av höljet. Vill du, så kan du täppa till det, men det går också bra att lämna det öppet. Tycker du att dykaren blir för lång kan du kapa den en bit. Du kommer då att behöva mindre modellera.
Testa dykaren genom att placera den i det vattenfyllda glaset (eller någon annan vattenbehållare). Lägg till eller ta bort modellera tills dykaren flyter med en 5-6 mm ovanför ytan.
Fyll petflaskan med rumstempererat vatten. Placera dykaren med den öppna änden ner och skruva på korken ordentligt.

 

 

Tryck på flaskan så att du får dykaren att sjunka och låt den gå upp till ytan igen. Försök få dykaren att ligga stilla en bit ner i flaskan. Det ser förstås ännu roligare ut om du dekorerar dykaren och flaskan som på bilden! Använd din fantasi!

Arkimedes var den förste som formulerade ett samband mellan en vätskas s.k. lyftkraft på ett föremål och föremålets egenskaper (massa, volym). Arkimedes' princip säger att den uppåtriktade lyftkraften på ett föremål är lika stor som tyngden av den vätska som föremålet tränger undan.
När du trycker på flaskan ökar trycket i vattnet. Det högre trycket tvingar in mer vatten i pipetten/pennan och luften i den komprimeras. Detta gör att pipetten/pennan blir tyngre (eg. densiteten ökar), och den sjunker. När du släpper på flaskan minskar trycket och luften i pipetten/pennan kan expandera. Då trycks en del vatten ut och pipetten/pennan lättar. Tittar du noga kan du ser hur vätskenivån i pipetten/pennan varierar.

 

 

4066 besök sedan 16 oktober 2012

ämnen | dokumentation

 

Materialet hämtat från och översatt med tillstånd av The Exploratorium, San Francisco http://www.exploratorium.edu av Nationellt Resurscentrum för Fysik, http://www.fysik.org